Odzyskiwanie należności przez telefon: co trzeba umieć, żeby robić to skutecznie

Dodano: 07.12.2015

Jedną z miękkich metod egzekwowania należności od dłużników jest rozmowa telefoniczna. Podczas niej przypomina się dłużnikowi, jaką kwotę jest winien wierzycielowi. Osoba prowadząca rozmowę stara się też uzyskać od dłużnika deklarację co do planowanego terminu spłaty długu. Rozmowa telefoniczna może przyspieszyć spłatę długu, wiele zależy jednak od umiejętności telewindykatora.

phone-456961_1920-1

Znaczenie kompetencji miękkich podczas windykacji telefonicznej

Tym, co sprawia, że odzyskiwanie należnych pieniędzy przez telefon bywa nieefektywne, jest fakt, że dłużnik zawsze może przerwać rozmowę. Żeby tego nie zrobił, telewindykator musi umieć budować relacje z trudnym rozmówcą, jakim bywa dłużnik, rozmawiać z nim w sposób asertywny i kontrolować swoje emocje. Te kompetencje oraz wiedzę o zasadach prowadzenia rozmowy można zdobyć podczas szkolenia z telewindykacji. Telewindykacja przez telefon wymaga też dobrej znajomości przypadku danego dłużnika.

Jak przygotować się do rozmowy telefonicznej z dłużnikiem

Zanim windykator wykona telefon do dłużnika, powinien zdobyć na jego temat jak najwięcej informacji: ile wynosi dług, na podstawie jakiej umowy został on zaciągnięty, w jaki sposób naliczane są od niego odsetki, czy wcześniej ktoś kontaktował się z dłużnikiem w sprawie długu i jakie były tego efekty. Ta wiedza da windykatorowi merytoryczne podstawy do rozmowy.

Asertywność i kontrolowanie emocji warunkiem powodzenia rozmowy z dłużnikiem

Osoba zadłużona często bywa trudnym rozmówcą. Może udzielać niepełnych lub nieprawdziwych informacji, stosować szantaż emocjonalny, wyrażać się obraźliwie na temat wierzyciela i samego windykatora. Telewindykator powinien być przygotowany na takie sytuacje i wiedzieć, jak wtedy postępować. Powinien operować faktami, konfrontować je ze słowami rozmówcy. Musi też powstrzymywać się od wyrażania osobistych opinii. Kiedy na przykład zauważy, że dłużnik okazuje złość, powinien wyrazić zrozumienie dla jego negatywnych emocji, dać mu chwilę na ochłonięcie i spokojnie kontynuować rozmowę.

Skuteczna telewindykacja wymaga od windykatora merytorycznego przygotowania oraz wysoko rozwiniętych kompetencji osobistych. W zdobyciu ich pomagają szkolenia z telewindykacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *