W jakich przypadkach można wliczyć VAT w koszty firmy?

Dodano: 02.06.2014

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca może obniżyć podstawę opodatkowania o kwotę zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych lub podatku od nieruchomości. W niektórych przypadkach możliwe jest także wliczenie w koszty firmy VAT.

Określone podatki odprowadzane przez przedsiębiorcę mogą być kosztami uzyskania przychodu, jeżeli spełniają definicję kosztu i nie znajdują się w negatywnym katalogu kosztów. Mogą to być: podatek od nieruchomości, PCC, podatek od środków transportu, podatek akcyzowy, a także w pewnych przypadkach VAT.

Podatek od towarów i usług może być wrzucony w koszty podatkowe, jeżeli przedsiębiorca jest zwolniony z VATu lub zakupił towary lub usługi, w celu wyprodukowania towarów lub świadczenia usług, które podlegają zwolnieniu z VAT. W takim wypadku w koszty zostanie wliczona wartość VATu naliczonego, której podatnik w wyniku zwolnienia nie może odliczać lub uzyskiwać jej zwrotu.

Koszt przedsiębiorstwa może stanowić również podatek należny od nieodpłatnie zaoferowanych towarów, w przypadku gdy jedynym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez klienta towaru lub usługi o konkretnej ilości i wartości. Dotyczy to przede wszystkim form nagradzania klienta dodatkowym towarem, jeżeli spełni dodatkowe warunki w postaci np. nabycia konkretnej ilości jakiegoś produktu.

W kosztach firmy może także znaleźć się część VATu, która nie została przez podatnika wzięta pod uwagę w kwocie początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. W efekcie, przedsiębiorcy rozliczający się z VATu, dokonując zakupu samochodu osobowego na firmę, do kosztów podatkowych wrzucą nieodliczony VAT, czyli ten, który podnosi wartość początkową tego auta.

Joanna Walerowicz

mojszmal.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *